Kvällstidningskritik: stilistiken



Nu skall ni få se på lite riktigt finlirsgnäll (härligt ord för övrigt). Jag bara måste få ge ett exempel på en sak jag ofta hävdar, nämligen att skymningspressen knappast samlar på sig de vassaste stilisterna i sin jakt på unga förmågor.
Jag ser verkligen framför mig hur reportern bygger upp sin ingress, skriver den sista meningen — närmar sig crescendot — lägger till ett tankstreck och skriver: "och lämna Juventus".
Jo tack. Det har nog läsaren förstått innan han/hon tagit sig förbi det onödiga tankstrecket. För att kunna återvända till Premier league är det ju rätt nödvändigt att först lämna Juventus.
Hade reportern inte varit så angelägen att åstadkomma lite dramatik så hade han givetvis avslutat ingressen med en mening i stil med:
"Nu skriver brittisk press att den svenske landslagsförsvararen kan lämna Juventus och återvända till Premier league i sommar."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0