Kvällstidningskritik: Nyhetsvärdering

När vi ändå är inne på Bladet. Rakt på sak: Fotbollskanalens Englandsbloggare Marcus Christenson skriver följande:

”Polarn var över och hälsade på härom veckan och tog som vanligt med sig en Aftonbladet. Jag måste säga att jag gillar Sportbladet eftersom många av fotbollsskribenterna är riktigt bra — Bank och Niva till exempel — men när jag får se framsidan från den 19 mars så skäms jag.
I stort sett hela framsidan är täckt av en artikel om Power Play, ett av Sportbladets tv-program, och en intervju med en av tidningens ishockey-reportrar. Det är nog något av det pinsammaste jag sett.
Vad f-n är det för en nyhet? På första sidan?
Håller de verkligen på så där? Vad tycker journalisterna? Är det någon som vet? En tidnings uppgift är ju att förmedla nyheter, att informera läsarna om vad som pågår i sportvärlden.
Det handlar ju om journalistisk integritet. Hur kan en nyhetschef motivera en sådan första sida?”


Han har helt rätt! Det är egentligen rätt sjukt att jag inte har reagerat på det här tidigare — det skrämmer mig lite att jag missat detta. Jag behövde inte gå längre än till dagens Sportbladet för att se att han har rätt!



Ettan (förstasidan) pryds i princip helt av en stor annons om en tjänst som Aftonbladet erbjuder. I form av en nyhetsrubrik.
Kan det anses vara tidningens största nyhet för dagen?
Dessutom har de ytterligare en egenannons (som den här typen av grejer egentligen kallas) i högerspalten. En ynka liten sportnyhet syns, högst upp i vänstra hörnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0